REJSEN FRA ANALOG TIL DIGITAL!
Tiden før……
En helt almindelig transportvirksomhed, som gjorde som helt almindelige transportvirksomheder altid havde gjort.
Processor blev håndteret manuelt, og tingene tog den tid som tingene nu engang tog.
Når data endelig var klar var det faktisk allerede forældet.
Deraf kom et stigende behov og lyst til at optimere tingene – gøre tingene smartere for alle.
Frøet til den digitale transformation var sået.
Den digitale transformation…
Drømmen om at forvandle en klassisk vognmandsforretning til en moderne logistik virksomhed var i gang og målet var klart.
OLT skulle være firstmover inden for digitaludvikling, med det formål at skabe værdi for medarbejdere, kunder og virksomheden.
Et af de første tiltag blev at etablere en innovationsafdeling, som skulle understøtte den kommende rejse.
Rejsen blev delt op i 3 steps.
Digitalisering
Automatisering
Data
Step 1: Digitalisering:
Da vi startede op med at kigge på digitaliseringsrejsen, blev det hurtigt identificeret at der både var et internt og eksternt perspektiv.
Internt var målet at digitalisere ”kommunikationen” mellem chaufførerne og administrationen da den foregik på papir.
Fragtbreve og kørelister blev printet i massevis, og jo mere vi vækstede jo flere ressourcer skulle der bruges på at håndtere dokumenterne.
Derfor begyndte vi i 2018 at anvende apps til vores kommunikation, så vores Chauffører og administration kunne sende information digitalt i realtime.
Eksternt var målet at gøre kundeoplevelsen mere ubesværet og ligetil. Vi identificere hurtigt, at for at vi blev anset som en succes hos kunden, så skulle transporten af kundes varer helst fylde så lidt som muligt – det er der vi giver mest værdi for dem.
Derfor gik vi i gang med at lave en kundeportal, hvor vi ikke tog udgangspunkt i branchens normale standard, men kiggede på hvad man kunne forvente hvis man var indenfor B2C segmentet. Vores mål var at kundeportalen, skulle være let og intuitiv og understøtte både laptop, tablet og mobile – og så skulle der selvfølgelig være en høj grad af self-service så kunderne ikke skulle bruge tid på at vente på svar fra os.
Step 2: Automatisering:
Rejsen med automatisering blev der hvor vi virkelig kunne mærke effekten og aflastningen af den digitale transformation.
Efter vi havde digitaliseret mange processer, og modtog data i realtime, var muligheden for automatisering af processer tilstede.
Der blev opsat automatiske kørsler og notifikationsjob, hvilket betød at arbejdsopgaver blev ændret fra rutineprægede taste opgaver, til kvalitetskontrol af automatiserede processer. Automatiseringen skabte tid til at innovere og optimere – til værdi for den enkelte medarbejder, vores kunder og virksomheden.
Step 3: Data:
Vores tredje step i den digitale transformation er arbejdet med data. Vi har en stor ambition om at bruge data til at træffe hurtigere og bedre beslutninger.
Vi er allerede i fuld gang med at skabe indsigter på vores egen dataplatform, så vi i fremtiden kan være endnu bedre.
Rejsen ender aldrig…..
At gennemgå en digital transformation på 5 år er helt vildt, og det kræver nogle helt specielle mennesker og dynamikker til at få det til at lykkedes.